Kurt Adler (1907 Neuhaus – 1977 New York)

Urban, Václav: Kurt Adler (1907 Neuhaus – 1977 New York). 1. vyd., Václav Urban – Neuhaus, Kostelní Radouň 2007, 140 s., ISBN 978-80-87107-00-3.

Interaktivní barevná monografie ve formátu PDF.
Publikace obsahuje 140 stran textu, 96 obrázků, interaktivní obsah, rejstřík, záložky, 428 webových a 753 dokumentových hypervazeb pro snadné procházení dokumentem a internetovými zdroji. Poslední kapitola je provázána s databází Metropolitní opery.

Kurt Adler se narodil 1. března 1907 v Jindřichově Hradci v dvojjazyčné židovské rodině. Studoval ve Vídni, působil na hlavních operních scénách v Berlíně, Praze, Vídni a Kyjevě. Ve svých 28 letech založil Stalingradskou filharmonii. V roce 1938 emigroval do Spojených států, kde byl v letech 1943–1973 sbormistrem a stálým dirigentem newyorské Metropolitní opery. Zemřel na periferii New Yorku 21. září 1977.
Tato publikace se pokouší shromáždit veškerá dostupná fakta o jeho životě a díle. Adler je osobnost zajímavá, výjimečná a zaslouží si naši pozornost. V roce 2007 je tomu 100 let od jeho narození a 30 let od jeho úmrtí.

Jak by se dala blíže charakterizovat osobnost Kurta Adlera na základě shromážděných faktů? Významný hudebník, vyškolený v duchu proslulých vídeňských tradic, který osobně znal nejlepší hudební pedagogy a umělce své doby. Stal se jedním z pilířů největší světové operní scény a respektovanou hudební autoritou. Byl pracovitý, klidný a nepotrpěl si na okázalost. Jeho výkony měly trvale vysokou úroveň. Byl spíše pedagogem, který doprovází a kultivuje své okolí, než virtuosem, který jezdí ohromovat publikum po celém světě, protože jedno místo je mu malé. Adlerovi jedno místo stačilo, třicet let (1943-1973) působil jako velice vytížený dirigent a sbormistr Metropolitní opery v New Yorku a o nějaké vyšší mety neusiloval. Jeho publikační činnost svědčí o jeho pracovitosti. Vybral, zaranžoval pro klavírní doprovod a publikoval 2789 stran partitur světových hudebních děl. Je autorem významných hudebně-pedagogických publikací The art of accompanying and coaching a Phonetics and diction in singing: Italian, French, Spanish, German. Adler byl schopen s většinou umělců hovořit v jejich mateřštině. Jeho rodnými jazyky byla němčina a čeština, dále hovořil anglicky a francouzsky, italsky a rusky (na Ukrajině a v Rusku strávil pět let). Otevřeně se hlásil ke své původní vlasti a během druhé světové války ve Spojených státech propagoval a podporoval československou kulturu a český protinacistický odboj. Jeho uměleckým krédem bylo přesvědčení, že hudba má obohacovat duchovní a morální hodnoty člověka.


Ohlasy na publikaci


Kniha mne velmi zaujala z celé řady důvodů:
Mám k J. Hradci rodinné vazby (pocházela odtud moje matka a můj dědeček Kamil Voborský tam byl 1906–49 regenschorim a učitelem hudby, privátně i na gymnasiu, kde učil mj. Karla Bermana… Jsem hudebním historikem zabývajícím se hudbou 20. století a napsal jsem mj. monografii terezínského skladatele a pianisty Gideona Kleina, takže mám k tématu blízko. Učím mladé muzikology, takže mne téma zajímá z celé řady aspektů.

Kniha je velmi důkladná a materiálově fundovaná… je zjevné, že jste jí věnoval velkou práci.

Prof. PhDr. MgA. Milan SLAVICKÝ

…140 stran internetové publikace s 96 obrázky je výsledkem vynaložení velikého badatelského úsilí ze strany autora a také finančních prostředků, jež bylo Muzeum Jindřichohradecka ochotno investovat do souboru dokumentů z newyorského antikvariátu. Dalším hledáním po matrikách, archivech, novinách a literatuře se autorovi podařilo zrekonstruovat život, o němž se nevědělo téměř nic. …

Internetová publikace Václava Urbana tak otvírá pohled do celého kulturního společenství, jež se v meziválečné době pohybovalo německy mluvící Evropou, aby se posléze sešlo v relativním bezpečí amerických institucí. Je inspirativní nejen svým explicitním obsahem, ale i způsobem práce a dalšími výhledy, které otevírá.

PhDr. Jitka LudvováInstitut umění – Divadelní ústav, Praha

Zde je celá recenze publikovaná v DIVADELNÍ REVUE č. 3/2007

… Musela to být obrovská práce, ale dýchá z toho velké, až dojemné zaujetí věcí, čemuž odpovídá skvostný výsledek. Bude nám ctí mít toto CD v dokumentačním centru Státní opery!

PhDr. Tomáš Vrbka, Státní opera Praha

Přejít nahoru